Att jobba provisionsbaserat

”Alla hatar säljare men alla älskar att bli såld till”

Hemma! På riktigt. Inget mer Norge, inget mer Bergen. På ett sätt kan det ha varit ett av de bästa beslut jag kunde ta, på ett annat sätt saknar jag det redan. Saknar att kunna tävla med mig själv i salg (ordet ”sälj” verkar ha försvunnit ur min ordbok…) och saknar några härliga prickar där.

Att jobba ett provisionsbaserat jobb har jag alltid velat testa, men jag har just funnit ut att pengar inte på något sätt kan vara min drivkraft, däremot kan det motivera mig. Om man däremot finner olika faktorer i sin drivkraft, sin motivation och sina mål så går det så mycket enklare. Däremot har ”den fula sidan av säljare” stärkts rätt rejält hos mig, och det är företagens fel. Många företag lär ut så otroligt fel och det skrämmer mig. De (nu pratar jag inte om mitt företag) lär sina säljare och promotörer att ”skapa ett behov hos kunden, ett behov som inte finns”. Klart det kan funka men hey, inga långvariga sälj där istället. Tror du på produkten tillräckligt mycket behöver du inte skapa ett behov, det kan låta fånigt men ”tro” på den egna produkten är så oerhört viktigt. Det spelar ingen roll vilken produkt det är, den skulle inte skapats om det inte fanns en målgrupp till den, så är det bara. Ägna tid åt att hitta rätt målgrupp sen är du hemma! Ska man vara klyschig och säga att det ”enda som spelar roll är att vara lycklig” så får man direkt många påhopp, vilket jag förstår, för då tolkar man det fel. Lycklig kan i alla fall inte jag vara om jag inte har alla komponenter inblandade, det handlar inte om att ha ”sambo, barn, villa och vovve” utan självklart att ha något stimulerande och utvecklande till jobb också.

Jag var helt övertygad om att jag skulle passa som fisken i vattnet där, gå ut på stand och vara lagom speedad, hoppa runt och sälja på ren glädje. Det fungerar – absolut. Att göra det och att samtidigt ha svar på kundens alla frågor och funderingar har varit det mest effektiva sättet att både bygga upp tillit och engagemang. På samma sätt som kommunikation inte bara är något vi använder över nätet eller i ett samtal är säljare en titel vi är konstant, hela tiden.  Testa bara vid middagsbordet med familjen. Det handlar inte om manipulation som många förknippar det med, det handlar heller inte om att ”skapa ett behov hos kunden” som det snackas om, även om många sälj dessvärre bygger på båda dessa (och att många sälj därmed även inte är ”slutförda sälj” i den bemärkelsen att kunden faktiskt vet vad de går därifrån med). Det handlar om ”konsten att tala”. Retorik från grunden. Kroppsspråk. Artikulation.

Retoriker säljer in sina tal på samma sätt som säljare säljer in sin retorik. Inga konstigheter.

IMG_0592

IMG_0758

IMG_0448

 

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>